Een dienstencheque is een betaalmiddel waarvoor het Vlaamse Gewest een financiële bijdrage levert. Iedere meerderjarige persoon die in het Vlaamse Gewest zijn hoofdverblijfplaats heeft, kan dankzij dienstencheques tegen een gunstige prijs beroep doen op huishoudhulp.
Huishoudhulp wordt vergoed op basis van één dienstencheque per volledig gepresteerd uur.
Elke gebruiker heeft de keuze tussen papieren en elektronische dienstencheques. Voor gebruikers die beschikken over internet, zijn elektronische dienstencheques zeer gemakkelijk in gebruik, dit aangezien de elektronische dienstencheque-portefeuille eenvoudig online kan beheerd worden, zowel op vlak van aankoop als van gebruik. Elektronische dienstencheques zijn bovendien bijzonder veilig aangezien het online beheren van uw dienstencheques het risico op verlies of diefstal vermindert.
De dienstencheques blijven 8 maanden geldig. Stopt u met het systeem dan kunnen de nog geldige maar overtollige diensten cheques altijd teruggestuurd worden naar Sodexo.
Dienstencheques mogen gebruikt worden voor het betalen van privédiensten. Die omvatten o.a.:
Dienstencheques mogen niet worden gebruikt voor poetshulp in een professionele omgeving en zijn met andere woorden niet toegelaten voor het:
Als reguliere gebruiker kan u per kalenderjaar 500 dienstencheques bestellen waarvan de eerste 400 aan €9 euro en de overige 100 aan €10. ( er zijn echter een aantal situaties waarin de aankooplimiet per kalenderjaar verschilt, deze vindt u terug op de website van Dienstencheques Vlaanderen )
Het dienstenchequesysteem in Vlaanderen biedt u een fiscaal voordeel, er wordt namelijk een belastingvermindering toegekend bij aankoop van elektronische of papieren dienstencheques.
Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben allebei recht op deze belastingvermindering. Daarom is het belangrijk dat beide partners elk hun eigen gebruikersnummer hebben bij Sodexo.
Jaarlijks ontvangt u van Sodexo een fiscaal attest dat u bij uw belastingaangifte moet voegen om van het fiscaal voordeel te genieten.
Papieren cheques
U vult de dienstencheques correct in en overhandigt aan de huishoudhulp 1 cheque per gepresteerd uur op de dag van de prestaties.
Heeft u een cheque foutief ingevuld, dan kan u een omruiling aanvragen bij Sodexo.
Elektronische cheques
Elektronische dienstencheques komen in uw elektronische portefeuille terecht.
Uw huishoudhulp belt haar prestaties zelf in, ofwel met de vaste lijn van de gebruiker naar het gratis nummer van Sodexo, ofwel met haar persoonlijke gsm of smartphone.
U kan alle prestaties van uw huishoudhulp opvolgen met gebruik van uw eigen login en paswoord op https://extranet.dienstencheques-vlaanderen.be.
Gebruikt u nog papieren dienstencheques? Dan zetten wij graag voor u de voordelen van het gebruik van elektronische dienstencheques op een rijtje:
Gemakkelijk in gebruik: U hoeft geen dienstencheques meer te overhandigen aan de huishoudhulp. Er zijn ook geen handtekeningen meer nodig. De elektronische dienstencheque voldoet steeds aan alle voorwaarden. Er kan niets fout gaan bij het invullen van de cheque. De huishoudhulp voert haar prestaties zelf in.
Veilig in gebruik: Er bestaat minder kans op verlies of diefstal aangezien ze online beheerd worden. De dienstencheques kunnen ook niet meer verloren gaan in de post, in de verkeerde brievenbus terecht komen of laattijdig aankomen.
Minder kans op vervallen dienstencheques: De “oudste” elektronische dienstencheques gaan automatisch eerst uit de elektronische portefeuille.
Eenvoudig en snel aan te kopen: Na overschrijving zijn de elektronische cheques onmiddellijk beschikbaar.
Gemakkelijke opvolging: U kan 24u/24u en 7d/7d uw elektronische porte-feuille raadplegen. U hebt een duidelijk overzicht van de geleverde prestaties.
U kan het gebruik en de geldigheidsduur van de elektronische dienstencheques beter en veilig opvolgen via de website https://extranet.dienstencheques-vlaanderen.be.
Eenvoudiger voor onze huishoudhulpen: Voor onze huishoudhulpen betekent het gebruik van elektronische dienstencheques minder administratie.
Sinds de regionalisering van de dienstencheques op 1 januari 2016 treedt Sodexo in opdracht van de Vlaamse Overheid veel strenger op bij de controle van de papieren dienstencheques. Enkel als ALLE velden correct zijn ingevuld, mag Sodexo de dienstencheques nog terugbetalen aan de onderneming.
Zowel Federgon als Sodexo adviseren daarom alle dienstenchequebedrijven om de klanten goed te informeren hoe een papieren dienstencheque volgens de regels correct wordt ingevuld.
We zetten het voor u als klant even op een rijtje :
Stap 1: registratie
Vooraleer u dienstencheques kan bestellen, dient u zich eerst registreren. Dit kan op www.dienstencheques-vlaanderen.be. Registratie is eenvoudig en kosteloos.
Na de registratie stuurt Sodexo u een schriftelijke bevestiging met daarin de vermelding van uw persoonlijk gebruikersnummer. Dit gebruikersnummer hebt u nodig om dienstencheques te bestellen.
Van zodra Sodexo uw overschrijving heeft ontvangen, worden u de dienstencheques per post toegestuurd of opgeladen in uw elektronische portefeuille.
Stap 2: dienstencheques bestellen
De bestelling van zowel de papieren als de elektronische dienstencheques is eenvoudig.
U bestelt de dienstencheques door enkel uw gebruikersnummer in te vullen bij de gestructureerde mededeling op uw overschrijvingsformulier en een veelvoud van € 9 te storten op rekening van Sodexo. Minimaal dient u 10 dienstencheques aan te kopen. U hoeft zich niet te houden aan een veelvoud van 10. Zo kan u perfect 14, 18 of 23 cheques bestellen.
U kent uw login niet of u wenst meer info?
U kan deze opvragen bij Sodexo op het nummer 02 401 31 30 of op www.dienstencheques-vlaanderen.be.
Klik hier voor het online filmpje van dienstencheques-vlaanderen hoe u kan overstappen naar het elektronisch systeem :
Overschakelen naar het elektronisch systeem is eenvoudig en volledig gratis.
Klik hier voor het online filmpje van dienstencheques-vlaanderen hoe u kan overstappen naar het elektronisch systeem :
VAN OSTA HOME SERVICE N.V.
PADDESCHOOTDREEF 6A – 9100 Sint-Niklaas
TEL: 03 780 74 00
EMAIL: poetsdienst@vanosta.net
ONDERNEMINGSNUMMER: NN0877738548